جغرافیای چین

۲ بازديد

جغرافیای چین

جمعیت چین بالغ بر یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر میباشد، این جمعیت در خاکی با مساحت بیشتر از ۹٫۵۹۶٫۰۰۰ کیلومتر مربع در حیطه‌ی شرق آسیا معاش‌ می‌نمایند.


چین از لحاظ مساحت، پس از روسیه، دومی میهن کبیر عالم و دارنده مرز زمینی مشترک با ۱۳ مرزوبوم میباشد و مرز آبی‌رنگ مشترک با ۶ مرزو بوم داراست.
1- روسیه؛ اهل یک محل‌ی بلندمرتبه شمالی

مرز زمینی چین و روسیه در واقع مرز میان المللی میان چین و نصیب آسیایی روسیه میباشد. حواله یوان بعداز مرزبندی آخری که در اوایل دهه ۲۰۰۰ ایفا شد، ارتفاع این مرز ۴،۲۰۹٫۳ کیلومتر و ششمی مرز میان المللی زمانبر عالم میباشد.

ولی شاخه‌ای از رودخانه آمور که به سمت شمال جریان دارااست مرز میان چین (در استان هیلونگ جیانگ) و روسیه (در سیبری) را نیز تشکیل می دهد.2- مغولستان، همسایگی با صحرای گوبیمرز چین و مغولستان از غرب به شرق به ارتفاع ۴۶۳۰ کیلومتر ادامه داراست و بیشتر محدوده مرزی در صحرای گوبی را مشمول میشود. این مرز چهار‌مین مرز در میان المللی وقتگیر دنیا میباشد.

از نگاه سیاسی و جغرافیایی صحرای گوبی به ایالت جداگانه مغولستان (که مغولستان بیرونی نیز نامیده می شود) در شمال و ناحیه خودمختار مغولستان داخلی چین در جنوب تقسیم گردیده است3- قزاقستان؛ اهل یک محل‌ای اثر گذار در آسیای اواسط خط مرزی قزاقستان و چین ۱۷۸۲٫۷۵ کیلومتر ارتفاع دارااست که دربرگیرنده ۱۲۱۵٫۸۶ کیلومتر مرز زمینی و ۵۶۶٫۸۹ کیلومتر خط مرزی میباشد که در امتداد رودخانه‌ها یا این که دریاچه‌ها (یا این که در امتداد آنها) جای دارد. حدوداً ۲ روز و ۱ ساعت ارتفاع میکشد تا از قزاقستان به چین رانندگی نمایید.

قزاقستان در زمان تاریخ بخشی از قلمرو چین بوده میباشد ولی فعلا چین یک سرمایه‌گذار عمده در قزاقستان بی نیاز از نفت و فلزات میباشد و یکی‌از بازارهای مهم صادرات نفت قزاقستان به حساب می‌آید.5– تاجیکستان؛ اهالی و متحد مرز چین و تاجیکستان ۴۷۷ کیلومتر ارتفاع دارااست، این خط مرزی پیرو یک خط نسبتاًً شمال به جنوب در سراسر خط الراس کوه‌ها و قله‌های دامنه پامیر تا نقطه سه گانه هم‌مرز با افغانستان امتداد داراست.

پارلمان تاجیکستان به تفاهم نامه ۱۹۹۹ مطابق واگذاری ۳۸۶ مایل مربع (۱۰۰۰ کیلومتر مربع) زمین در محدوده کوهستانی پامیر رای اعطا کرد و اختلافات مرزی یک قرن پیش در بین دو سرزمین حل شد.6– افغانستان؛ مرز کوتاه اما موثرمرز دربین افغانستان و چین یک مرز ۹۱ کیلومتری میباشد، که از سه نقطه‌ی هر دو سرزمین با ناحیه کشمیر ذیل در اختیار گرفتن پاکستان (گیلگیت-بالتستان) شروع می‌گردد، و بعد از حوضه آبریز در امتداد موستاق، نقطه نهایی مییابد.

اینک گذرگاه وخجیر که در انتهای شرقی کریدور واخان قراردارد، صرفا گذرگاه قابل کشتیرانی در میان افغانستان و چین میباشد. این ناحیه واخان را با استان خودمختار تاجیکستان چین در سین کیانگ متصل می نماید.

7- پاکستان؛ مرز مالامال مناقشه

مرز چین و پاکستان ۵۹۶ کیلومتر میباشد و از غرب به شرق از سه نقطه با افغانستان به سه نقطه گزینه مناقشه با هند در جوار فریزر طبیعی سیاچن میرسد و کوه‌های قراقروم ، یکی بلندترین حرفه کوه‌های دنیا را مشتمل بر می گردد.



مرز پاکستان و چین به وسیله هند که مدعا مالکیت بر همگی ایالت جامو و کشمیر میباشد، به رسمیت شناخته نشده‌میباشد. این داعیه مرز چین و پاکستان را بی‌تاثیر کرده و هند را به اهالی افغانستان تبدیل می‌نماید. هند عهدوپیمان ۱۹۶۳ پاکستان و هند در انتخاب مرز را به رسمیت نمی‌شناسد و در سال ۱۹۸۴ فریزر سیاچن در کشمیر را اشغال کرد.

امروزه گردنه خنجراب فقط گذرگاه در مرز پاکستان و چین میباشد که شاهراه قراقرم از آن می‌گذرد. گردنه کیلیک و گردنه مینتاکا نیز در پیشین گزینه به کارگیری قرار می‌گرفتند اما امروزه این دو گذرگاه بسته می باشند.

پروژه کوریدور اقتصادی چین-پاکستان (CPEC) در سال ۲۰۱۵ میلادی با برآورد ۵۷ میلیارد دلار بعداز دو سال رایزنی استارت شد تا با ارتفاع ۲۷۰۰ کیلومتر کاشغر در شین‌جیانگ (غرب چین) را بعداز عبور از مرز دو مملکت به بندر گوادر )جنوب غرب پاکستان( متصل نماید.

8- هندوستان؛ هم محلی‌ی والا غربی

هند ۳۴۸۸ کیلومتر مرز مشترک با چین دارااست.مرز چین و هند در کل به سه نصیب تقسیم میشود: قسمت غربی، قسمت میانی و قسمت شرقی. زمان بر‌ترین مرز چین با ایالتی از هند مساحت ۱۵۹۷ کیلومتر را مشمول میگردد.

9– نپال؛ همسایگی در سایه‌ی دوستی‌های سیاسی

آحاد مرز رقم خورده دربین دو میهن نپال و چین ۱۴۳۹٫۱۸ کیلومتر میباشد. پروتکل مرزی نپال و چین در ۲۰ ژانویه ۱۹۶۳ امضا شد، و طبق آن هر پنج سال یک‌توشه از تک تک مرزهای رقم خورده به وسیله دسته‌هایی از هر دو میهن تحقیق میگردد.

حدود ۲۰ هزار تبتی در نپال معاش می نمایند که به جهت فشار های پکن، نپال موضع سختگیرانه تری را در مقابل شغل های آن ها اتخاذ نموده است. در‌صورتی‌که چه هند به طور سنتی یکی‌از حامیان اساسی نپال بوده، ولی بسته شدن مرزهای مشترک هند و نپال در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ باعث شد تا کاتماندو با معضل شدید سوخت و همینطور دارو روبرو گردد.

10– بوتان؛ همسایگی با وجود اختلافات مرزی

مرز فی مابین‌المللی بوتان و چین با حوزه‌‌ی تبت چین میباشد که ۴۷۷ کیلومتر ارتفاع داراست و از روش هیمالیا دربین دو نقطه با هند عبور می‌نماید. قول دوستی هند و بوتان که سال ۱۹۴۹ امضا شد، بوتان را از دید امنیتی و ارتباط ها فرنگی ذیل نفوذ هند قرار اعطا کرد. این قول، سال ۲۰۰۷ به‌سیرتکامل‌ای اصلاح شد که استقلال بیشتری به کشور بوتان بدهد؛ با‌ این اکنون، در نسخۀ اصلاح‌گردیده نیز قید گردیده است که ‘هیچ‌یک از دو دولت نباید اذن دهد که از قلمروی خویش برای کار‌هایی که برضد امنیت و منافع طرف دیگر میباشد، استعمال شود.

11– برمه؛ میانمار فعلی

میانمار در جنوب شرقی آسیا واقع شد‌ه‌است و از شمال و شمال شرقی با چین ، از شرق و جنوب شرقی با لائوس و تایلند ، از جنوب با دریای آندامان و خلیج بنگال و از غرب با بنگلادش و هند هم‌مرز هست.

12- ویتنام؛ همسایگی با تنش‌های تاریخی

مرز چین و ویتنام مشتمل بر یک مرز زمینی ۱۲۹۷ کیلومتری میباشد که از سه نقطه با لائوس در غرب تا حاشیه دریا خلیج تونکین در شرق و یک مرز دریایی در خلیج تونکین و دریای جنوبی چین مرتبط میباشد.

در حالی که اختلافات بر راز مرز زمینی با امضای معاهده مرز زمینی فی مابین دو مرزوبوم حل گردیده‌است، مرز دریایی اکنون به جهت اختلاف بر راز مالکیت آب‌های سرزمینی و جزیره ها ، برای مثال بر رمز جزیره ها اسپراتلی و پاراسل، هنوز تعریف‌و‌تمجید نشده میباشد.

13- کره شمالی؛ هم محلی‌ی آنسوی پل دوستی

مرز چین و کره شمالی، مرز دربین المللی‌ای میباشد که جمهوری خلق و خوی چین (جمهوری خوی چین) و جمهوری دموکراتیک اخلاق و رفتار کره (کره شمالی) را از یکدیگر جداگانه می‌نماید. این مسیر به ارتفاع ۱،۳۵۲ کیلومتر از رود یالو در خلیج کره در غرب تا سه نقطه با روسیه در شرق ادامه دارااست.

از غرب به شرق ، رودخانه یالو ، [۲] کوه پکتو و رودخانه تومن دو مرزو بوم را از هم غیروابسته می نماید. داندونگ ، در استان لیائونینگ چین ، در دلتای رودخانه یالو ، اصلی ترین شهر در‌این مرز میباشد.

در طرف دیگر رودخانه شهر سینوئیجو در استان پیونگان شمالی، در مرزوبوم کره شمالی جای دارد. این دو شهر در دلتای رود آمنوک در انتهای غربی مرز، مجاورت دریای رنگ زرد واقع گردیده‌اند. سواحل آن ها رو به روی یکدیگر میباشد و به وسیله پل دوستی چین و کره به هم متصل می گردند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.